Znajdź najlepszą kartę kredytową dla siebie! Przejdź do kart



Chargeback

Chargeback

Chargeback – podstawowe informacje

Chargeback – czy słyszałeś już o tej możliwości? Jeżeli nie, a jesteś klientem jakiegokolwiek banku, to z pewnością powinieneś to nadrobić. Bardzo prawdopodobne, że ta wiedza Ci się prędzej czy później przyda. Z płatności kartą płatniczą korzystamy dziś niemalże wszyscy. Są one przecież wygodne, szybkie, praktyczne. Niezależnie od typu karty kredytowej, czy to będzie jedna z najtańszych np. mBank Mastercard Standard czy też prestiżowych np. mBank Visa Credit Gold możemy skorzystać z omawianej usługi. Kart używamy kupując przedmioty przez Internet, robiąc codzienne zakupy w pobliskim sklepie, opłacając nocleg w hotelu czy też bilet lotniczy. Jak to niestety w życiu bywa, niekiedy zdarza nam się trafić na nieuczciwych sprzedawców, nierzetelne firmy. Już po przelaniu odpowiedniej kwoty (często przecież niemałej) okazuje się, że towar lub usługa albo w ogóle do nas nie trafia, albo nie spełnia naszych oczekiwań, nie ma nic wspólnego z tym, co nam obiecywano. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Jak nie dać się wykorzystać? Jak wycofać się z transakcji i odzyskać utracone pieniądze? Czy jest to możliwe? Jak najbardziej! Musimy tylko skorzystać z usługi, jaką jest chargeback.

Chargeback – czym jest i jak działa?

Operacja chargeback to usługa polegająca na możliwości zwrotu środków z transakcji z konta usługodawcy czy też sprzedawcy z powrotem na rachunek klienta. Zainicjowana ona zostaje przez tego drugiego w momencie, gdy poczuje się on oszukany, pokrzywdzony czy też potraktowany w nieuczciwy sposób. Rodzaj karty płatniczej nie ma tutaj znaczenia – o chargeback możemy się starać zarówno w przypadku debetowej, jak i kredytowej oraz pre-paid, zarówno Visa, jak i Mastercard. Co więcej, jest on możliwy również jeśli chodzi o płatności za pośrednictwem terminali oraz wypłat gotówki z bankomatu oraz w oddziałach banków. O rozpoczęcie procedury możemy wnioskować nawet wtedy, gdy operacja finansowa, której przebieg poddajemy w wątpliwość, została dokonana za granicą. Zapłaciłeś za jakąś usługę albo zakupiłeś coś, ale poziom tego, co otrzymałeś, nie zadowolił Cię? Warto więc rozważyć skorzystanie z operacji chargeback. Kiedy na pewno warto się o to starać? Przede wszystkim wtedy, gdy wykupiona usługa nie została wykonana lub gdy towar, za który zapłaciłeś, w ogóle nie dotarł. Ale także kiedy okazał się on wadliwy lub po prostu niezgodny z opisem, kiedy zostałeś obciążony zbyt wysoką kwotą transakcji lub gdy na koncie pojawiły się transakcje, których nie rozpoznajesz i podejrzewasz, że ktoś je wykonał w Twoim imieniu. Takich sytuacji może być jeszcze co najmniej kilka. Warto się z nimi zapoznać, by być świadomym swoich praw. Jednak nawet kiedy okoliczności nie są jednoznaczne i nie jesteś pewien, czy reklamacja zostanie uwzględniona przez bank – zawsze warto spróbować, dopytać się i walczyć o swoje.

Jak zainicjować chargeback?

Jeżeli padliśmy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy czy też usługodawcy, z pewnością będziemy chcieli skorzystać z operacji chargeback. Jak jednak się za to zabrać? Od czego zacząć? Jest to zależne od banku, którego klientem jesteś. W każdej instytucji finansowej może to wyglądać nieco inaczej. Na początku zajrzyj więc do regulaminu – znajdziesz tam termin, do którego powinieneś złożyć reklamację oraz działania, jakie powinieneś w tym celu podjąć. Następnym krokiem będzie samo napisanie reklamacji. Uwzględnij w niej swoje dane osobowe oraz numer karty płatniczej, opisz też całą sytuację, która wystąpiła, podając oczywiście takie szczegóły, jak data transakcji, kwota oraz dane drugiej strony. Bank po otrzymaniu pisma będzie miał pewien czas na skontaktowanie się z centrum rozliczeniowym, które z kolei poinformuje o całej sprawie sprzedawcę. Po jakimś czasie, gdy procedura dobiegnie końca, zostaniesz przez swój bank poinformowany, czy roszczenia zostały uznane za zasadne, a jeżeli tak – pieniądze wrócą na konto.

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu spotkał się z nieuczciwością. Nie powinniśmy się jednak na nią godzić ani jej akceptować. Korzystajmy z możliwości walki z oszustami, jakie dają nam banki – takich jak na przykład procedura chargeback.

Przejdź do porównania kart kredytowych


© 2015-2016 - Regulamin